AR / VR /
واقعیت افزوده (AR) واقعیت مجازی (VR) و آینده نزدیک
واقعیت افزوده (AR) واقعیت مجازی (VR) و آینده نزدیک
واقعیت افزوده و واقعیت مجازی فناوریهای واقعیت هستند که یک محیط واقعی را با یک محیط شبیهسازی شده بهبود میبخشند یا جایگزین میکنند. در این مقاله، مختصری از AR و VR، تفاوتهای این دو فناوری، چند نمونه و حدس در مورد آینده را به شما ارائه میدهیم.
تفاوت AR و VR چیست؟
عبارات "واقعیت مجازی" و "واقعیت افزوده" بسیار مورد استفاده قرار می گیرند و هر دو فناوری رشد سریعی را تجربه می کنند. آنها عمدتاً توسط بهبود اتصال به اینترنت و افزایش پذیرش توسط شرکت ها و مصرف کنندگان هدایت می شوند و به آنها وابسته هستند. آنها، اما جدید نیستند
فن آوری ها VR در سالهای اخیر سر و صدای زیادی را در بازی ایجاد کرده است و AR بیسر و صدا در حال گشودن زمینه جدیدی در بخش سازمانی است. هر دو واقعیت افزوده و واقعیت مجازی پتانسیل بالایی برای کاربردهای صنعتی دارند، اما در حال حاضر بیشترین رشد را در حوزههای بازی، بازاریابی و تجارت الکترونیک مشاهده میکنند.
واقعیت افزوده (AR) با افزودن عناصر دیجیتال به دنیای واقعی، اغلب با استفاده از دوربین گوشی هوشمند، محیط اطراف شما را تقویت می کند.
ارزش اصلی AR روشی است که در آن اجزای دنیای دیجیتال با درک شخص از دنیای واقعی ترکیب میشوند، نه به عنوان نمایش ساده دادهها، بلکه از طریق یکپارچهسازی احساسات، که به عنوان بخشهای طبیعی یک محیط درک میشوند. یکی از بهترین نمونههای فناوری واقعیت افزوده، اپلیکیشن محبوب تلفن همراه Pokémon Go است که به بازیکنان اجازه میدهد شخصیتهای پوکمون را که در دنیای واقعی ظاهر میشوند، مکانیابی و ضبط کنند.
رایج ترین حوزه هایی که AR در صنعت استفاده می شود آموزش، ممیزی و بازرسی است. اما همچنین، مراقبت های بهداشتی از این فناوری بهره برده است - از طریق برنامه های کاربردی مناسب، جراحان و متخصصان ماهر می توانند روش های پیچیده را بدون به خطر انداختن منابع گران قیمت یا راحتی بیمار انجام دهند.
VR چیست؟
واقعیت مجازی (VR) یک تجربه شبیه سازی شده است زمانی که دنیایی که در آن ایستاده اید با دنیای مجازی جایگزین می شود. این کار را میتوان با چیزی به سادگی یک نگهدارنده پلاستیکی که گوشی خود را در آن قرار میدهید انجام داد، اما اکثر مردم این روزها نمایشگرهای روی سر را ترجیح میدهند. واقعیت مجازی با اجازه دادن به کاربران برای غوطه ور شدن در یک محیط بسیار شبیه سازی شده، انقلابی در بخش بازی و سرگرمی ایجاد کرده است. واقعیت مجازی همچنین یک بازیگر بزرگ در بخش آموزش - مانند آموزش پزشکی یا نظامی - و تجارت - مانند جلسات مجازی است.
هدست واقعیت مجازی در طول تاریخ نیاز به اتصال به دستگاه داشته است، اما نسخه های جدیدتر می توانند به صورت مستقل یا بی سیم استفاده شوند. معروف ترین هدست واقعیت مجازی برای استفاده تجاری، Oculus Quest 2 است. نسخه PRO هدفمند برای تجارت، Vive Focus 3 است.
بین این دو چه فرقی هست؟
واقعیت مجازی و واقعیت افزوده علیرغم طراحی های مشابه، دو چیز بسیار متفاوت را به دو روش بسیار متفاوت انجام می دهند. در حالی که واقعیت مجازی جایگزین دید شما می شود، واقعیت افزوده به آن می افزاید. تفاوت ها به دستگاه هایی که استفاده می کنید و خود تجربه برمی گردد:
AR از تنظیمات دنیای واقعی استفاده می کند، در حالی که VR کاملا مجازی است
کاربران AR می توانند حضور خود را در دنیای واقعی کنترل کنند. کاربران VR توسط سیستم کنترل می شوند
VR به یک دستگاه هدست نیاز دارد، اما AR فقط با یک گوشی هوشمند قابل دسترسی است
AR هم دنیای مجازی و هم دنیای واقعی را بهبود می بخشد در حالی که VR فقط یک واقعیت خیالی را تقویت می کند
هر دوی آنها فناوریهای قدرتمندی هستند که هنوز جای خود را در زندگی بیشتر مردم نشان ندادهاند. آنها پتانسیل این را دارند که در آینده نحوه استفاده ما از رایانه ها را به طور کامل تغییر دهند، اما اینکه یکی یا هر دو موفق خواهند شد در حال حاضر حدس هر کسی است.
بسیاری از صنایع در حال حاضر از AR و VR استفاده می کنند. آموزش و پرورش، مراقبت های بهداشتی، تولید و تدارکات، ساخت و ساز، و املاک و مستغلات، از جمله.
نایک در فروشگاه های فیزیکی خود از واقعیت افزوده و واقعیت مجازی استفاده می کند. مشتریان می توانند اقلامی مانند کفش یا لباس را اسکن کنند تا اطلاعات را مشاهده کنند یا وارد دنیای واقعیت مجازی شوند تا مراحل مختلف زنجیره تامین نایک را تجربه کنند تا بدانند اقلام چگونه و کجا ساخته می شوند.
IKEA اپلیکیشن Place را توسعه داده است که به خریداران اجازه میدهد از واقعیت افزوده با دوربین گوشی هوشمند خود برای قرار دادن وسایل مبلمان در خانهشان استفاده کنند تا بتوانند دقیقاً نحوه ظاهر آن کالا را در محیط خود تجسم کنند.
L'Oreal اکنون تجربیات آزمایش آرایش مبتنی بر واقعیت افزوده را ارائه می دهد که با همکاری فیس بوک ارائه می شود. مشتریان می توانند با برندهای زیبایی پیشرو در جهان مانند Maybelline، L'Oréal Paris، Lancôme، Giorgio Armani، Yves Saint Laurent و Urban Decay آرایش کنند. در صنعت خودرو، بیامو و جگوار سالهاست که از واقعیت مجازی برای انجام بررسیهای اولیه طراحی و مهندسی استفاده میکنند. این برای بررسی طراحی بصری و مبهم بودن اشیاء وسیله نقلیه - همه قبل از صرف هزینه برای ساخت فیزیکی قطعات.
متخصصان مراقبت های بهداشتی می توانند از VR برای آماده شدن بهتر خود برای حضور در سالن جراحی استفاده کنند - چه به عنوان یک پزشک جوان که برنامه های تشخیص و درمان را توضیح می دهد یا یک جراح ارتوپد که عمل جراحی را انجام می دهد.
آینده AR و VR
گزارش های مختلفی وجود دارد که حدس می زند که بازار جهانی AR و VR در سال های آینده به چه چیزی خواهد رسید. طبق آمار Statista، بازار جهانی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در سال 2024 به 296.9 میلیارد دلار خواهد رسید. فناوری AR در صنایع صنعتی و تولیدی بیشترین سهم درآمد را با 24.3 درصد در سال 2021 به خود اختصاص داد و انتظار میرود که به تسلط خود در دوره پیشبینی بازار ادامه دهد. .
در حالی که واقعیت مجازی به طور آگاهانه در صنعت بازی در حال رشد است، واقعیت افزوده بیشتر در بخش صنعتی و سازمانی برای پیشرفتها و دیجیتالیسازی در سایت مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین، بسیاری از شرکت ها سعی می کنند AR را در زنجیره فرآیند صنعت خود جای دهند
منبع : XMReality
واقعیت افزوده و واقعیت مجازی فناوریهای واقعیت هستند که یک محیط واقعی را با یک محیط شبیهسازی شده بهبود میبخشند یا جایگزین میکنند. در این مقاله، مختصری از AR و VR، تفاوتهای این دو فناوری، چند نمونه و حدس در مورد آینده نزدیک را به شما ارائه میدهیم.